icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Inspectie fakkelconstructie Zeeland Refinery

Zeeland Refinery maakt onderdeel uit van twee multinationals, de oliemaatschappijen Total en Lukoil, met activiteiten over de gehele wereld. Zij maken van ruwe aardolie brandstoffen zoals benzine, diesel en stookolie. Halverwege mei had Zeeland Refinery een onderhoudsstop zodat onderhoud verricht kon worden aan de installaties. Tecson Inspections heeft in samenwerking met Dutch Drone Company en Aveco de Bondt inspectie- en engineeringswerkzaamheden verricht ter voorbereiding op deze onderhoudsstop. Voor dit project spraken we met Eric Höhner, mechanical reliability engineer bij Zeeland Refinery.

refinery1.png

Vervanging flare tips

Eric Höhner richt zich op de betrouwbaarheid van off-site installaties zoals verpompingen naar schepen, jetty’s waar schepen aanmeren, opslagtanks en fakkels. Tijdens de grote onderhoudsstop keek Zeeland Refinery ook naar de conditie van de fakkelinstallaties. Uit eerdere inspecties bleek dat de flare tips vervangen moesten worden. Om zeker te weten dat de flenstekeningen actueel en correct waren moest de exacte maatvoering van de flensverbinding bepaald worden want de flare tip verbindingen moeten exact passen. Daarnaast was men benieuwd naar de conditie en de restlevensduur van de huidige flare constructie welke is ontworpen in de jaren 70. Daarbij zijn sinds 2012 nieuwe inzichten m.b.t. de norm windbelasting EN1991-1-4 op constructies van kracht. Samen met de inwerking van het zeeklimaat op de constructie gedurende de afgelopen 48 jaar gaf dit aanleiding om opnieuw te kijken naar de integriteit en een gedegen doorberekening van de gehele constructie te laten uitvoeren.

Samenwerking met Tecson Inspections

We vragen aan Eric wat zijn ervaring is met Tecson Inspections. Eric zegt: “Ik was heel erg blij dat ik Peter van Amsterdam als vast contactpersoon had. Hij heeft alles gecoördineerd en begeleid zoals de samenwerking met Dutch Drone Company en Aveco de Bondt.”

refinerey2.png

Van foto’s naar 3D model

Aan de hand van honderden drone foto’s hebben we de fakkel geïnspecteerd. Door de dronebeelden konden we de corrosie goed in kaart brengen, dit ter voorbereiding op het geplande onderhoud. Daarnaast zijn deze foto’s gebruikt om met fotogrammetrie een zeer nauwkeurig 3D model te maken. Hierdoor hebben we de exacte posities van de flenzen van leidingen t.o.v. de tip kunnen bepalen. Tevens konden we door het 3D model en het rekenprogramma SCIA exact de sterkte en integriteit beoordelen.

Met de aanpassingen kan de flare constructie weer door tot 2028

Eric: “Aveco de Bondt heeft alles doorgerekend. Hiermee konden ze precies zien welke onderdelen het meest kritisch waren en, afhankelijk van de mate van wanddikteverlies, eventueel versterkt moesten worden. Zo konden we gericht ‘rope access’ werkzaamheden laten uitvoeren tijdens de onderhoudsstop. Aveco de Bondt heeft verschillende opties aangegeven en geëvalueerd om  te gaan voldoen aan de nieuwe rekennorm en om een restlevensduur te garanderen tot de volgende onderhoudsstop in 2028. Hierbij is er gekozen voor het aanbrengen van tuidraden op twee verschillende niveaus. Aan de hand van het digitale, exact ingemeten 3D model, kon men de onderdelen ontwerpen en fabriceren zodat deze bij de montage in één keer pasten. Ook de boutverbindingen in de nieuwe constructiedelen waren exact passend voor de bestaande boutgaten. Dit zegt veel over de nauwkeurigheid van het model, dat op basis van drone foto’s is gemaakt.

Eric sluit vervolgens tevreden het interview af met de volgende woorden: “Met deze nieuwe aanpassingen kan de flare constructie zonder problemen weer door tot 2028, en waarschijnlijk nog veel langer!”

Verhoogde veiligheid

Op deze manier inspecteren en daarna engineeren vergroot ook de veiligheid. We gingen namelijk de hoogte in met behulp van een drone. Hiermee gingen we in één keer inspecteren en data inwinnen. Vervolgens kon men op veilige afstand, namelijk op kantoor, de volgende zaken realiseren:

  • inspectie en een toestand rapport maken;
  • het 3D model;
  • de berekeningen;
  • de productie van de delen.

Dit is een mooie samenwerking geweest tussen Dutch Drone Company, Aveco de Bondt en Tecson Inspections. Zo hebben we visuele inspecties gedaan met drones op een veilige en efficiënte manier en hebben we Zeeland Refinery geholpen om de levensduur van de flare constructie te verlengen!